اهداف طرح:
1. آشنایی با بخشی از علوم قرآنی و حدیثی مفید ولازم برای همه طلاب جهت پوشش ضعف معارفی در این زمینه
2. فراگیری و آموزش مفاهیم قرآن بر اساس تفسیر موضوعی وکارآمد
3. فراگیری و تسلط نسبی بر علوم حدیث مفید و کارآمد
4. تسلط بر مفاهیم و شبهات مبتلا به قرآن بعد از اتمام دوره شش ساله
ضرورت و فوائد طرح:
1. ضرورت تقویت مهارت های علمی طلاب در مورد مفاهیم قرآنی و حدیثی
2. لزوم تقویت انگیزه طلاب برای ادامه و استمرار در طلبگی
3. ضرورت تسلط بر اکثر موضوعات و مفاهیم قرآنی و حدیثی جهت پاسخگویی و تبلیغ و دفاع از ساحت قرآن و حدیث
4. بازشناسی استعدادهای قرآنی یا حدیثی طلاب و تقویت و تشویق آنها از طریق تدریس و تحقیق و ارائه کنفرانس های قرآنی و حدیثی
ملاحظات:
1. این برنامه با در نظر گرفتن شرایط طلاب و متناسب با سال تحصیلی و با لحاظ تنوع مطالب علوم و مفاهیم قرآنی و حدیثی تدوین شده است.
2. با شیب ملایم و رعایت اصل علاقه مند سازی طلاب به مطالب قرآنی و حدیثی ، برنامه از سال اول قصص قرآنی آغاز و در پایان به مهارت های بیان تفسیر ختم می شود.
3. در حوزه علوم حدیث نیز مطالب مهم و موثر در حدیث به صورت مختصر و جامع بیان می شود.
4. اولویت این طرح و برنامه فراگیری مفاهیم و علوم قرآن و حدیث و تسلط نسبی طلاب بر مفاهیم و علوم قرآنی و حدیثی برای کارآمدی بیشتر طلاب بوده است.
5. اجرای این برنامه به یک ساعت درسی در هر روز هفته نیاز دارد.
6. موارد مطرح شده در نیم سال اول عموما مربوط به علوم قرآنی و حدیثی و مطالب نیم سال دوم مربوط به تفسیر و مفاهیم قرآنی موضوع محور است.
7. اولویت تفسیر موضوعی بر ترتیبی به خاطر انسجام بیشتر فکری در تفسیر موضوعی و کارآمدی بیشتر و نفع بیشتر آن برای طلاب در دوره شش ساله است.
8. محتوای پیشنهادی نیم سال اول و دوم هر سال تحصیلی، شناور و با نظر استاد مجرب قابل تغییر است ولی توصیه اکید بر حفظ موضوعات مطرح شده در هر سال است.
9. برنامه طوری طراحی شده که مطالب هر سال متوقف بر سال قبل نیست لذا طلاب انتقالی یا طلابی که از پایه های بالا به مدرسه ملحق می شوند نیز می توانند از محتوای سال خود نهایت استفاده را ببرند.
10. برنامه طراحی شده حتما استاد محور اجرا می شود و برنامه مطالعاتی نیست که واگذار به طلبه بشود. اساس این برنامه بر محور استاد مسلط و ماهر طراحی شده که به صورت جذاب و پژوهشی و کارگاهی یا به صورت مطالبه کنفرانس اجرا کند.
11. با لحاظ فراوانی علوم و مفاهیم عالی و عمیق قرآنی در حوزه علوم قرآنی و تفسیر، این دوره شش ساله می تواند بخش زیادی از مفاهیم و علوم قرآنی را به طلاب منتقل کند و طلاب مستعد برای این تخصص بعد از این دوره خود به خود مسیر علمی جدید را پیدا خواهند کرد.