مدرسه علمیه امام صادق علیه‌السلام با تکیه بر مبانی اصیل اسلامی و سنت‌های علمی حوزه‌های علمیه، رویکردی نظام‌مند و هدفمند در جهت تربیت طلاب برخوردار از شایستگی‌های علمی و اخلاقی اتخاذ نموده است. سیاست‌های این مرکز بر اساس ارتقاء کیفیت آموزش، تعمیق پژوهش و گسترش ظرفیت‌های علمی ـ پژوهشی تنظیم گردیده و اهداف اصلی آن به شرح ذیل می‌باشد:

اهداف کلان

  1. پرورش طلاب توانمند در عرصه‌های علمی
  2. ارتقاء سطح علمی طلاب به‌گونه‌ای که در جشنواره‌های علمی و رقابت‌های پژوهشی توانمندانه حضور یابند.
  3. فراهم‌سازی بستری برای رشد اندیشه‌های خلاق و نقاد در چارچوب مبانی دینی.

 

تعاریف کلیدی

محصل موفق (دانشمند): در نظام آموزشی مدرسه علمیه امام صادق علیه‌السلام، محصل موفق یا دانشمند کسی است که در فرآیند آموزشی و پژوهشی به سطحی از توانایی‌های عمومی دست یافته باشد که او را در مسیر تفقه، نوآوری و اثرگذاری علمی قرار دهد. این توانایی‌ها شامل چهار محور اساسی است:

  1. فهم: درک عمیق متون و مفاهیم درسی
  2. تحقیق: توانایی جستجو، تحلیل و تولید محتوای علمی بر اساس روش‌های اجتهادی و پژوهشی در سطح مقدماتی
  3. تدریس:  مهارت در انتقال مفاهیم و تبیین دروس و متون خوانده شده
  4. تحلیل و نقد: قدرت ارزیابی آراء و نظریات علمی، تمییز قوت‌ها و ضعف‌ها، و ارائه دیدگاه‌های اصلاحی و نوآورانه.

رویکرد آموزشی

رویکرد آموزشی مدرسه مبتنی بر «مواجهه فعال طلبه با علم» است. در این رویکرد، علم صرفاً به‌عنوان مجموعه‌ای از محفوظات تلقی نمی‌شود، بلکه طلاب در فرآیند آموزش، با پرسشگری، تحقیق، و نقد عالمانه به مواجهه‌ای زنده و پویا با دانش روی می‌آورند. این امر موجب ارتقاء سطح علمی، شکوفایی استعدادها و دستیابی به مراتب بالای اجتهاد و نوآوری خواهد شد.